X
تبلیغات
زیبا سازی محیط های شهری
زیبا سازی محیط های شهری
درباره زیبا سازی محیطهای شهری اعم از خیابانها - کوچه ها -پارکها و ...
 
نوشته شده در تاريخ سه شنبه پانزدهم اسفند 1391 توسط هادی آصفی |

شهر يك ا ثر هنري بزرگ ا ست كه آفرينندگاني به وسعت خود و به تعداد جمعيتش دارد . (كريستوفر الكساندر)

آیا می دانید نقش تزیینات و هنر در زیباسازی فضای شهری چیست؟
آیا می دانید مردم و هنرمندان یک شهر، چه وظیفه بزرگی در برابر شهر و محله خود دارند؟
آیا می دانید که شهرهای جهان در حال رقابت برای رشد و توسعه کیفی زندگی شهری هستند؟ و آیا می دانید چه تعدادی از طراحان و هنرمندان بزرگ جهان در زمینه زیباسازی و هنرآفرینی در فضای شهری مشغول بکار هستند؟ نقش شما به عنوان طراح ، مدیر و یک فرد تاثیرگذار در این میان چیست؟

فضای شهری و محله خود را با فضای داخل منزل مقایسه کنید. همانطور که می بینید، ابزار و وسایل مختلفی در خانه وجود دارد که هر کدام برای کار خاصی ساخته شده و نیازهای شما را براي انجام فعالیت های مختلف برآورده می سازد. خانه شما به اصطلاح مبله است، یعنی اثاثیه و تجهیزات لازم برای زندگی در فضای خانه فراهم است. وقتی شما یک آپارتمان مبله اجاره می کنید، بد ین معنا است که وسایل ابتدایی زندگی در آن وجود دارد. تجهیزاتی مانند میز و صندلی، یخچال و اجاق گاز، کفپوش و روشنایی و بسیاری دیگر، درست مانند یک هتل معمولی که می توانید فقط با کیف وسایل شخصی‌تان به آنجا نقل مکان کرده و درآن سکونت کنید. یک شهر مبله نیز همین معنی را دارد، یعنی کلیه وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای زندگی شهری درآن فراهم است و به آنها امکانات و تسهیلات شهری يا " مبلمان شهری "گفته می‌شود. وسایلی مانند : آبخوری، نیمکت، ایستگاه اتوبوس و تاکسی، پل عابر پیاده، تابلوهای شهری، نرده و جداکننده ها، سطل زباله، کفپوش و کف‌سازی، وسایل زمین بازی کودکان و بسیاری دیگر که بیش از یکصد مورد را دربر می‌گیرد. تمامی اینها، نیاز کاربردی مردم و گردشگران را فراهم می‌آورد. در این میان ، تاثیرات هنر و زیبایی شناسی بر روح و روان انسان ها نیز اهمیت بسیار دارد. همانگونه که در فضای خانه به تغییر رنگ دیوارها، نصب تابلوهای نقاشی، مجسمه و تزیینات اهمیت می دهید، فضای شهری هم برای آرامش و نشاط روحی شهروندان و تاثیر‌گذاری مثبت ، نیازمند آثار فرهنگی ، هنری و هویت بخشی است.
شهر، تنها شامل بناها نيست، بلكه فضاي بين ساختمان ها، كوچه، ميدان، فضاي سبز،‌ عناصر پركننده، كاربري ها و حضور و همراهي مردم است كه موجوديت شهر را مي‌سازد و به آن بها مي‌دهد. مردم فعاليت هاي خود را در قالب سه پهنه زندگي، كار وتفريح در فضاهاي عمومی انجام مي‌دهند.

چهره شهر مانند موزه و نگارخانه‌اي است كه هر روز نمايشگاه آثار متنوع مردم و منظر تاریخ و فرهنگ تمدن بشری است. فضاي شهر، محيط زندگي شهروند را تشكيل مي‌دهد. بنابراين مديران، طراحان و ا فراد متخصص بايد محيط را به گونه‌اي تجهيز كنند كه شرايط زندگي و زيست محيطي آن از "سطحي عالي" برخوردار باشد. امروزه شهرها مانند شركت ها با هم به رقابت مي‌پردازند : تلاش براي زيباتر شدن، كارآمد بودن و ارائه هويتي با ارزش، چرا كه در اين صورت قادر خواهند بود توجه جهاني، جذب گردشگر و بازار سرمايه و استعداد را به خود اختصاص دهند. به همين دليل، رشد و توسعه "كيفيت زندگي شهري" و نگاه "انسان مدارانه" مورد توجه قرار گرفته است. كيفيت، مفهومي چند وجهي است كه از طريق "واقعيت فيزيكي موجود" مانند "زيبايي محيط و اجزاي آن" و "پاسخگويي به نياز انسان ها"، درذهن و روان آدمي شكل مي گيرد و تبديل به تجربه اي مطلوب و خوشايند مي‌گردد. "كيفيت فضاي شهري" يعني "تركيب بندي فضاهاي باز و بسته"، به گونه‌اي كه از نظر "عملكرد و زيبايي" ، رضايت بخش باشد. در يك قرن اخير، با رشد روز افزون شهرنشيني و با توجه به پيامدهايي كه صنعت و نوگرايي در زندگي شهري به همراه داشته است، شاهد از بين رفتن بسياري از فضاهاي ارزشمند شهري و شكل گيري شتاب زده و نسنجيده فضاهاي عمومي كنوني در شهرها و در پي آن حضور پديده حومه نشيني بوده‌ايم. فضاهاي شهري امروزي فقط به مسير عبور و مرور تبديل شده اند و كمتر در ابعاد اجتماعي پاسخگوي نيازهاي انسان امروزي‌اند. در اين ميان فضاهايي كه مكان آسايش عمومي باشند و باعث آرامش خاطر انسان شوند، نيز حذف شده‌اند.